Świetlice Środowiskowe Wsparcia Dziennego

Celem funkcjonowania świetlic jest oddziaływanie psychologiczno-pedagogiczne w stosunku do dzieci prowadzące do wyrównywania szans, eliminowania zaburzeń zachowania, kształtowania pozytywnych nawyków, kultury osobistej, zgodnego współżycia i współdziałania w grupie oraz rozwiązywania konfliktów. Na terenie gminy działają trzy świetlice przy szkołach w Krężnicy Jarej i Sobieszczanach oraz w Niedrzwicy Dużej przy tutejszym OPS. Zaspokajają one potrzeby środowiska lokalnego i szkoły w zakresie opieki i wychowania oraz wspierają szkołę w procesie dydaktycznym poprzez  pomoc w nauce dzieciom z rodzin z problemem alkoholowym, przemocą lub trudną sytuacją materialną.

Program zajęć świetlicowych obejmuje:

• zapobieganie i eliminowanie zachowań agresywnych wśród dzieci i kształtowanie właściwych postaw społecznych poprzez zajęcia profilaktyczne i zajęcia oparte na programie „Spójrz Inaczej”.
  • pomoc w nauce – zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
  • zajęcia sportowe,
  • zajęcia komputerowe,
  • zajęcia praktyczne (prace ze sznurka, makramy, kompozycje, przygotowanie sałatek)

WSPOMNIENIA Z WAKACJI 2011

Jak co roku w czasie wakacji  odbywały się zajęcia w świetlicach środowiskowych  działających w Krężnicy Jarej, Sobieszczanach i Niedrzwicy Dużej.
            W lipcu o charakterze zajęć  decydowała pogoda. W czasie deszczu  dzieci spędzały czas w budynku: były to zajęcia plastyczne, muzyczno- ruchowe, zabawy integracyjne , ćwiczenia relaksacyjne, oraz zajęcia w pracowni komputerowej.
     Zorganizowany był również wspólny wyjazd do kina na film pt. „Ryś i spółka” .Po projekcji filmu dzieci dowiedziały się jak powstaje dubingowana wersja filmu , miały też możliwość poznać głosy znanych postaci z ekranu .
    W sierpniu dzieci uczestniczące w zajęciach świetlicowych były także na wyjeździe integracyjnym.Tym razem odwiedziły Janów Lubelski i Łążek Garncarski. Pod okiem instruktora dzieci własnoręcznie wykonywały naczynia z gliny.Dużą atrakcją dla wszystkich była przejażdżka wozami na żelaznych kołach. Po powrocie do zagrody garnacarskiej na strudzonych i głodnych wycieczkowiczów czekały kliełbaski z grila,chleb, smalec i ogórki.
    Najwięcej uciechy sprawiła jednak kąpiel w zalewie,tym bardziej, że pogoda sprzyjała  wypoczynkowi nad wodą i w wodzie. Pełni pozytywnych emocji i świeżych sił do działania 01 września rozpoczęli naukę. Nie oznacza to jednak końca zajęć, świetlice środowiskowe działąją również w czasie roku szkolnego, w indywidualnie określonych godzinach.

"W czasie wakacji dużo czasu spędziliśmy na różnych grach sportowych. W ciągu tygodnia poznawaliśmy różne państwa świata, później na zajęciach kulinarnych przyrządzaliśmy danie z kuchni poznanego właśnie kraju. Jeździliśmy także na wycieczki rowerowe, a na zakończenie wakacji pojechaliśmy na piknik do lasu.
    W lipcu byliśmy na wycieczce w kinie „Bajka”. Obejrzeliśmy film „Ryś i spółka”, a po projekcji poszliśmy zaspokoić głód w Pizza Hut i McDonald. Następnie udaliśmy się na spacer po Starym Mieście, gdzie mogliśmy oglądać przygotowania do mającego się odbyć Karnawału Sztukmistrzów. Największą atrakcją były próby chodzenia po linach.
    W sierpniu pojechaliśmy na dłuższą wycieczkę do Łążka Garncarskiego gdzie poznaliśmy historię tamtejszej miejscowości i z czego słyną tamtejsze obszary. Mieliśmy także okazję lepić z gliny różne przedmioty na kole garncarskim, co było najfajniejszą zabawą. Później pojechaliśmy do Janowa Lubelskiego gdzie kąpaliśmy się w zalewie i miło spędziliśmy resztę wycieczk."

Chłopcy

"W wakacje robiliśmy różne ciekawe rzeczy, byliśmy na wycieczkach w Janowie Lubelskim i Łążku Garncarskim gdzie każdy mógł zrobić jakąś miseczkę, dzbanuszek itp.  Następna wycieczka to wycieczka do lasu na piknik. Ogólnie w wakacje bardzo dobrze się bawiłam. Graliśmy w piłkę nożną, różne gry planszowe i karty. Byliśmy też w kinie „Bajka” na filmie „Ryś i spółka”.
                                                                                                                                                                                                       Justyna

"W wakacje robiliśmy wiele ciekawych rzeczy między innymi: latawce, rysunki na różnych rzeczach (ja rysowałam smoki). Graliśmy w różne gry. Pojechaliśmy też na wycieczkę rowerami do lasu, lecz po przerwie nad stawem mojemu bratu odpadł pedał z roweru, po czym chodziliśmy z nadzieją, że ktoś go naprawi. Niestety nikt nie mógł więc wróciliśmy na świetlicę. Byliśmy też w kinie na filmie „Ryś i spółka”. Robiliśmy tez figurki z butelek. Ja zrobiłam kyraliańskiego maga, wojownika Regina i zielonego smoka. Niestety smok został uszkodzony, więc zrobiłam drugiego czerwonego. Byliśmy tez na innej wycieczce. Najpierw zatrzymaliśmy się w Łążku Garncarskim w zagrodzie garncarskiej, potem mieliśmy przejażdżkę wozami przyczepionymi do dżipa. Za to, że  w sumie tylko nasza świetlica śpiewała pierwsi pojechaliśmy nad rzekę gdzie Pan opowiadał nam ciekawe legendy. Następnie pojechaliśmy do garncarza gdzie każdy ulepił własny garnek po czym wróciliśmy na chwile do zagrody i pojechaliśmy nad zalew do Janowa Lubelskiego. Był też piknik w lesie lecz mnie na nim nie było."
                                                                                                                                                                                                              Ola

PROJEKT  "Z POLSKĄ ZA PAN BRAT"

W Świetlicy Środowiskowej Wsparcia Dziennego w Niedrzwicy Dużej przy ul. Kraśnickiej 51 realizowany jest projekt w ramach programu „Perfecta – Mój Talent” współfinansowany  przez Fundację Przyjaciółka „ Z POLSKĄ ZA PAN BRAT”. W ramach projektu uczestnicy poznają regiony kulturalne Polski, legendy polskie i sylwetki sławnych Polaków. Odwiedzili również Kampinoski Park Narodowy i Żelazową Wolę.  W planach mamy również spotkanie z lokalnym podróżnikiem w GOKSiR w Niedrzwicy Dużej oraz warsztaty kulinarne warsztaty kulinarne, na których dzieci i młodzież przygotują kilka potraw regionalnych z różnych części kraju. Ich degustacja nastąpi w czasie spotkania z rodzicami, na którym rodziny sprawdzą swoja wiedzę o Polsce grając w gry planszowe.